شهرزوری، محمد، شرح حکمۀ الاشراق، تصحیح وتحقیق ومقدمه :حسین ضیایی تربتی، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، 1380.
شریف، مبان محمد، تاریخ فلسفه در اسلام، چاپ اول، تهران، مركز نشر دانشگاهی، 1365.
صدرالمتألهین، الاسفارالاربعه، تعلیقة آیت الله حسنزاده آملی، چاپ، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1383.
ــــــــــــ ، الاسفارالأربعه، پاورقی ملاهادی سبزواری، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، اول، 1383.
ــــــــــــ ، رسائل فلسفی ملاصدرا، به تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1362.
ــــــــــــ ، المشاعر، به اهتمام هانری كربن، چاپ دوم، تهران، كتابخانه طهوری، 1363.
ــــــــــــ ، رسالة سریان الوجود، مندرج در (الرسائل)، قم، انتشارات مکتبة المصطفوی.
ــــــــــــ ، المبدأ و المعاد، تصحیح: محمد ذبیحی، جعفر شاه نظری، تهران، مینا، حكمت اسلامی صدرا، 1381.
ــــــــــــ ، شرح الهدایة الأثیریة، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی، 1422 ق.
ــــــــــــ ، شواهد الربوبیّة، چاپ سوم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1382.
ــــــــــــ ، مفاتیح الغیب، تهران، مؤسسۀ تحقیقات فرهنگی .
ــــــــــــ ، تعلیقات برالهیات شفاء، تصحیح وتحقیق ومقدمه:نجفقلی حبیبی، به اشراف محمد خامنه ای، جاپ اول، تهران، بنیاد حكمت اسلامی صدرا، 1382.
ــــــــــــ ، رسالۀ اصالت جعل وجود مندرج درمجموعه رسائل فلسفی، تحقیق و تصحیح: حامد ناجی اصفهانی، انتشارات حكمت، 1375.
ــــــــــــ ، رسالۀ اتحاد عاقل ومعقول، ترجمه علی بابایی، چاپ اول تهران، انتشارات مولی، 1386.
ــــــــــــ ، المظاهر الإلهیّه، تحقیق:جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی ف1377.
ــــــــــــ ، اسرار الایات، مقدمه وتصحیح “محمد خواجوی، تهران، انجمن حكمت وفلسفه، 1360.
ــــــــــــ ، ایقاظ النائمین، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، مقدمه و تصحیح: محسن مؤیدی.
صدوق، محمد بن احمد، التوحید، تصحیح هاشم حسینی طهرانی، ششم، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1416 .
طباطبایی، محمدحسین، نهایة الحكمة، چاپ 14، مؤسسه نشراسلامی، 1417ه.
ــــــــــــــــــــ ، اصول فلسفه و روش رئالیسم، پاورقی: مرتضی مطهری، تهران، انتشارات صدرا، 1367.
ــــــــــــــــــــ ، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374.
طوسی، خواجه نصیر الدین، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم، انتشارات شكوری، 1367.
علی بن احمد، شرح الخصوص الی معانی النصوص، مقدمه و تصحیح جلال الدین آشتیانی، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.
عبودیّت، عبدالرّسول، نظام حكمت صدرایی، انتشارات مؤسسۀآموزشی وپژوهشی امام خمینی، 1383.
العطّاس، سید محمد نقیب، مراتب ودرجات وجود، ترجمۀ سید جلال الدین مجتبوی، تهران، مؤسسه مطالعات دانشگاه تهران، 1375.
غزویان، محسن، مجموعه مقالات فلسفی، چاپ اول، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1374.
فارابی، آراء اهل المدینة الفاضلة، بیروت، مكتبة الهلال، مقدمه وشرح وتعلیق :علی بوملحم.
ـــــ ، رسالۀ فی مسائل متفرقه، مندرج در رسائل فارابی، هند، چاپ حیدر آباد دکن، 1344ق.
فیض کاشانی، ملا محسن، الاصفی فی تفسیر القرآن، قم، مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1418ق، ج 2.
ـــــــــــــــــــــ ، اصول المعارف، تعلیق و تصحیح و مقدمه : سیّد جلال الدین آشتیانی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ سوم، 1375.
قمشه ای، محمد رضا، مجموعه آثار حكیم صهبا، تصحیح وتعلیق:حامد ناجی اصفهانی، خلیل بهرامی قصر چمنی، چاپ اول، اصفهان، انتشارات كانون پژوهش، 1378.
قیصری، محمد داوود، شرح فصوص، به کوشش استاد سید جلال الدین آشتیانی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
ـــــــــــــــــ ، رساله التوحید و النبویه و الولایه مندرج در رسائل قیصری. تعلیق و تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، تهران، مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفة ایران، چاپ دوم، 1381.
ـــــــــــــــــ ، شرح فصوص الحكم، تهران، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
ـــــــــــــــــ ، شرح فصوص الحکم، تحقیق آیت الله حسن حسن زاده آملی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، 1386.
قونوی، صدارالدین، مفتاح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران، 1374.
کاشانی، عبدالرزاق، کشاف اصطلاحات والفنون، ضمیمة شرح منازل السا
ئرین، کتابخانة حامدی، تهران 1315 ش.
ــــــــــــــــ ، کشاف اصطلاحات و الفنون به ضمیمۀ شرح منازل السائرین، تهران، كتابخانه حامدی، 1315.
ـــــــــــــــــ ، شرح فصوص الحکم، چهارم، قم، انتشارات بیدار،، 1370.
كاپلستون، فردریك، تاریخ فلسفه، یونان و روم، ج 1، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات سروش، 1375.
مدرّس زنوری، ملا علی، بدایع الحكم، مقدمه احمد واعظی، چاپ ونشر علاّمه طباطبایی، تهران، 1376.
مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، چاپ سوم، انتشارات صدرا، 1375.
مصباح یزدی، محمدتقی، دروس فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1375.
معلمی، حسن، حكمت جاودانه، چاپ اول، قم، انتشارات كانون اندیشه جوان، 1384.
میری، محسن و محمد جعفر علمی، فهرست موضوعی الحكمة المتعالیه، فی الاسفار الاربعه، چاپ دوم، تهران، انتشارات حكمت، 1378.
مجموعه مقالات همایش بزرگداشت حكیم ملاصدرا، انتشارات بنیاد حكمت اسلامی صدرا، 1379.
ندری ابیانه، فرشته، تأثیرات ابن عربی برحكمت متعالیه، چاپ اول، تهران، انتشارات بنیاد حكمت اسلامی صدرا، 1386.
نصر، سید حسین، الیورلیمن؛ تاریخ فلسفة اسلامی، چاپ اول، تهران، انتشارات حكمت، .1386
ملا محمد مهدی ابی ذرالنراقی، اللمعات العرشیه، تحقیق علی اوجبی، تهران، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، 1381.
وهبه، مراد، المعجم الفلسفی، قاهره، دار قباء للطباعة والنشر والتوضیع، 1998.
هانری كربن، تاریخ فلسفة اسلامی، ترجمة جواد طباطبایی، دوم، تهران، انتشارات كویر، 1377.
94- یزدان پناه، -یدالله، درسهای عرفان نظری، مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی.
95ـ یادنامه و مصاحبات تلمید و علاّمه سیّد محمد حسین طباطبایی و علاّمه سیّد محمد حسین حسینی طهرانی، مهرتابان، انتشارات باقر العلوم (ع ).
2-مقالات:
امین، حسن، جریان تشكیک درمظاهر وجود یا مراتب آن، كیهان اندیشه، شمارۀ66، 1375.
سوزنچی، حسین، امكان وحدت شخصی در حكمت متعالیه، نامۀ حكمت، شمارۀ6، 1384.
صدوقی سها، منوچهر، جریان تشكیک درمظاهر یا مراتب وجود، كیهان اندیشه، شمارۀ64، 1374.
صدر حسینی، علیرضا، حكمت متعالیه ومسألۀ وحدت وجود، خردنامۀ صدرا، شمارۀ43، 1385.
عشاقی، حسین، توجیه عقلانی كثرات درفرض وحدت شخصی وجود، معارف عقلی، شمارۀ4، 1385.
– در این زمینه، ر.ك به: فردریک كاپلستون، تاریخ فلسفه، یونان و روم، ج 1، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات سروش، 1375، صص 31-38. ↑
– ارسطوشناسان غربی و شرقی (همچون فارابی و ابن سینا) معتقدند كه خدای ارسطو تنها علّت غایی برای جهان است، و جهان با قوة شوق یا عشق به او – كه غایت جهان است – حركت میكند؛ امّا با توجه به سخنان ارسطو كه از محرّكی غیر از متحرّك سخن میگوید و مثالهایی كه در این مورد بیان كرده (مثل حركت توپ توسط انسان) روشن میشود كه مراد از محرك، مبدأ فاعلی حركت است نه غایت آن. علاوه بر این ارسطو در مابعدالطبیعه از محرّك، به معنای (فاعل) سخن گفته و بر فعالیت او تصریح كرده و گفته: اگر مبدئی باشد امّا فعالیت نكند، كار و حركتی نخواهد بود، یعنی فعالیت را به محرك نخستین، به عنوان فاعل حركت نسبت میدهد نه غایت حركت، چرا كه علّت غایی برای علّت بودن، نیازمند فعالیت نیست. (برای اطلاع بیشتر در این زمینه ر.ك. به: فردریک كاپلستون، تاریخ فلسفه، پیشین،، صص 359-364). ↑
– علی اصغر حلبی، تاریخ فلسفه در ایران و جهان اسلام، انتشارات اساطیر، 1373، ص 46. ↑
– همان، ص114. ↑
– فارابی ، آراء اهل المدینة الفاضلة، بیروت، مكتبة الهلال، مقدمه وشرح وتعلیق :علی بوملحم، صص6-9. ↑