حقوق بین الملل در زمینه بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز در ...
- - U.S Energy Information Adminestration official website: www.eia.dov.gov. latest access:2010/04/27. ↑
- - Kyabaz / Serdar Oil Field. ↑
- - Granmayeh.op.cit.p.22. ↑
- - ibid. ↑
- ۲-Robert M. Cutler, Do All Road Lead to Ashgabat, Alexanders Gas and Oil Connection, Vol.6, Issue.10.pp.1-3.www.gasand oil.com latest access:2010/05/04. ↑
- - ibid p.2.sse also: SOCAR Official Statement on Kapaz oil Field, autumn 1997, p.87.www.azer.com.latest access: 2010/05/04. ↑
- - Robert M. Cutler, Azerbaijan vs. Turkmenistan: Caspian Offshore Oil and Gas Conflict.available at:www.robertcutler.org.january.2001. Latest access: 2010/05/11. ↑
- -Azer Karimov,Turkmen President to Pay Historic Visit to Baku, , Central Asia-Caucasus Institute, www.cacianalayst.org.05/14/2008 . latest access :2010/05/11 ↑
- - Mehrdad Haghayeghi, Russia Regional Role: Conflict for Cooperation the Coming of the Conflict to the Caspian Sea, Problems of Post Communism. Vol 50, No 3(May 2003).p.p.34.35. ↑
- ۱- پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، www.Shana.ir ، ۱۸ اردی بهشت سال ۸۹. ↑
- - Contract of Century. ↑
- - Granmayeh.op.cit.p.p.20-22. ↑
- - Alborz / Alov. ↑
- - Granmayeh.op.cit, p.25. ↑
- ۱- ibid.p.26. ↑
- - Aghai.Diba (2001), op.cit,pp.1-2. ↑
- - Granmayeh, opcit, p.26. ↑
- - ibid.. ↑
- - ibid.p.21. ↑
- - Aghai.Diba.opcit,p2. ↑
- - Tsentralnaya. ↑
- - Makhach Kala. ↑
- - Russian investment in Kazakh Oil, Alexanders Gas and Oil Connection, www. gas and oil.com, Janvuary 24, 2004.latest access:2010/05/11. ↑
- - Lhvelynskove. ↑
- - Marika S.Karayianni, Bilateral Protocols: A New Political Approach for Hydrocarbon Exploitation in the Caspian Sea, Research Paper, (2004), p.18. Available at: www.idos.gr/content . Latest access: 2010/05/11. ↑
- - Kurman Gazy. ↑
- - Karayiani.op.cit, pp.1-3. ↑
- - U,S Energy Information Administration, Independent Statistics and Analysis, Khazakhstan, Available at: www.eai.doe.gov/Kazakhastan/oil, November 2009. latest access:2010/05/11 ↑
- - Yalama. ↑
- – Granmayeh, opcit, p26. ↑
- - LUK ARCO ↑
- - www.gas and oil.com/goc/company/cnc81330.htm. Latest access:2010/05/13. ↑
- - Iskander Nasyrov, Developing the Caspian, Oil of Russia, International Edition, No3, 2005, Electronic Versions Available at: www.Oilru.com . latest access:2010/05/13 ↑
- ۱- ضیائی بیگدلی، محمدرضا، حقوق ایران در دریای خزر، ماهنامه حافظ شماره۲ سال ۱۳۸۳، صص ۶۷-۶۲ _ مولائی، یوسف، دریای کاسپین و حاکمیت ایران، بولتن مرکز مطالعات عالی بین المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سال دوم، شماره سوم، ۱۳۸۱، به نقل از دمیرچی لو، پیشین، صص ۳۳-۳۲. ↑
- ۲- دمیرچی لو، پیشین، ص ۲۸. ↑
- - Flight Information Region. ↑
- ۲- دمیرچی لو، پیشین ، ص ۳۴. ↑
- ۳- همان ، ص ۳۵. ↑
- ۱- ناظمی، پیشین، صص ۳۴۸-۳۴۳. ↑
- ۲- جهت آگاهی بیشتر از سناریو های مختلف تقسیم دریای مازندران به تصاویر پیوست مراجعه فرمایید. ↑
- - Gerg Englefield, A Spider’s web: Jurisdictional Problem in the Caspian Sea, IBRU Boundary and Security Bulletin, A Autumn 1995, p.31. ↑
- - Great. ↑
- - Malawi. ↑
- - Englefield,op.cit,pp.31-32 ↑
- - Inland Lake. ↑
- - Englefield, op.cit, pp, 31-32. ↑
- - ibid.p.32. ↑
- - Gafouri.op.cit.p.86. ↑
- - ibid. ↑
- - Granmayeh.op.cit.p.34. ↑
- ۲- هرمیداس باوند، داود، پیشین ،به نقل از آقایی، بهمن، پیشین، ص ۲۳. ↑
- - Granmayeh.op.cit.p.34 ↑
-
- ۱-یکی از مسائلی که باید در صورت تعریف رژیم حقوقی جدید برای دریای مازندران مورد توجه ایران قرار گیرد ،بررسی موضوع از منظر قانون اساسی ایران است.زیرا اصل ۷۸ قانون اساسی می گوید : (هر گونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزیی با رعایت مصالح کشور، به شرط این که یک طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزند و به تصویب چهار پنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد). در صورتی که معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میان ایران و شوروی را معاهده مرزی بدانیم ، هر گونه معاهده جدیدی که متضمن تغییر در این دو معاهده باشد ،مشمول این اصل بوده و علاوه بر آنکه مستلزم تصویب توسط چهار پنجم نمایندگان مجلس است، بایستی عم مغایرت آن با استقلال و تمامیت ارضی کشور احراز گردد.اما چنانچه این معاهدات را موجب تغییر در خطوط مرزی ندانیم ، در این صورت همانند سایر معاهدات مشمول اصل ۷۷ قانون اساسی خواهد بود و رعایت قیود اصل ۷۸ در مورد آن الزامی نخواهد بود.به نظر نگارنده با توجه به اینکه طبق معاهدات ۱۹۲۱ و۱۹۴۰ ، ایران وشوروی دارای محدوده اختصاصی ده مایلی بوده اند و این دو معاهده هرچند منطقه مشخصی را به عنوان خط مرزی تعیین نکرده اند ، ولی نوعی حاکمیت مساوی را براب طرفین مقرر نموده اند و برابری را در شئون مختلف برای آنها تثبیت نموده اند ، هر نوع تغییر در این معاهدات که ناظر بر تقسیم دریای مازندران باشد، اصلاحات جزیی نبوده ونظام حقوقی حاکم بر دریا را دگرگون خواهد کرد. بنابراین مشمول اصل ۷۸ قانون اساسی بوده و قیود مندرج در این اصل باید درمورد آن لحاظ شود. ↑