- ارزیابی عملکرد تحقیقی در قالبیت اطمینان مالی، کارایی و اثربخشی یک موجودیت است.
- ارزیابی عملکرد ارزیابی منظم نتایج و کارایی خدمات یا برنامه ها می باشد.
- ارزیابی عملکرد نشان دهندۀ فرایند لازم جهت ارزیابی محیط به منظور دستیابی به نیازمندی یا خروجی مورد نظر است و اینکه آیا خروجی قابل دست یافتن هست یا خیر و میزان تفاوت بین خصوصیات ارزیابی شده محیط و نیازمندی یک عملکرد خاص یا یک خروجی خاص چه میزان خواهد بود.
در پاسخ به سؤال «اندازه گیری عملکرد چیست؟» بهتر است به موارد زیر اشاره کنیم :
- اندازه گیری عملکرد فرآیندی است جهت کمّی کردن کارایی و اثربخشی فعالیت ها؛
-
- شاخص عملکرد ابزاری است برای کمّی کردن کارایی و یا اثربخشی فعالیت ها؛
- سسیتم اندازه گیری عملکرد مجموعه ای است از شاخص ها برای کمّی کردن کارایی و اثربخشی فعالیت ها ( بروآدبنت، گالوپ و لگلین، ۲۰۰۸)[۱۴].
□ مدیریت عملکرد : تعاریف زیادی از سوی صاحب نظران درباره مدیریت عملکرد ارائه شده است که به دو مورد از آنها با رویکردهای مدیریت عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان اشاره می شود :
-
-
- مدیریت عملکرد رویکردی نظاممند است که از طریق فرآیندهای تعیین اهداف استراتژیک، سنجش، جمع آوری و تحلیل داده ها و بازنگری گزارش داده های عملکرد و به کارگیری نتایج آن، به بهبود عملکرد سازمان می انجامد.
-
- مدیریت عملکرد فرآیندی استراتژیک و یکپارچه است که با بهبود عملکرد افرادی که در سازمان ها کار می کنند و با توسعه قابلیت های فردی و گروهی، موفقیت پایدار سازمان ها را فراهم می نماید.
-
استقرار عملکرد : عبارت است از جاری سازی فرایند ذکر شده در تعریف با بهره گرفتن از رویکرد متناسب با شرایط و ویژگی های سازمان مورد نظر ( فرریا و اوتلی، ۲۰۰۵)[۱۵].
-
-
- ارتباط مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد
-
ارزیابی عملکرد عبارت است از، فرایند سنجش و اندازه گیری عملکرد در دستگاه های اجرایی در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه های اجرایی.
توانایی تعریف، سنجش و ارزیابی عملکرد یکی از شرایط مورد نیاز برای بهبود در هر سازمانی است. قبل از اینکه یک سازمان بتواند عملکرد خود را بهبود بخشد نیازمند توانمند کردن خود در زمینه سنجش، ارزیابی و ارائه عملکرد خود می باشد.
مدیریت عملکرد ابزار بهبود عملکرد سازمانی را از طریق ارتباط و تعدیل اهداف و نتایج فردی، گروهی و سازمانی فراهم می آورد. علاوه بر آن برای شناسایی و تشویق عملکرد برتر و اداره کردن امور براساس نتایج ارزیابی خواهد بود.
مدیریت عملکرد، قلمرو وسیعی را در مدیریت سازمان ها شامل می شود. صاحب نظران مدیریت در سال های اخیر این واژه را جانشین ارزیابی عملکرد نموده اند. درون فلسفه مدیریت عملکرد سنجش عملکرد، ارزیابی عملکرد، تعین شایستگی ها و نقاط قوت و ضعف نیز نهفته است و می توان گفت این مفاهیم ابزاری است برای استقرار و اجرای مدیریت عملکرد. ( فرریا و اوتلی،۲۰۰۹)[۱۶].
-
-
- جایگاه فرایند ارزیابی عملکرد در حیطه وظایف مدیریت عملکرد
-
بردرآپ عناصر عملکرد را برنامه ریزی، اجرا و به کارگیری ارزیابی می داند. برنامه ریزی با توجه به ارزیابیهای گذشته و شناسایی نیازمندیهای عوامل خارجی (همچون سهامداران، مشتریان، خریداران و دیدگاه بلند مدت سازمان) برای عملکرد در دوره آتی، انجام می شود. با توجه به دو اصل توالی روند توسعه و بهبود فعالیت ها و مهندسی مجدد و با عنایت به ارزیابی عملکردهای گذشته، فعالیت ها به اجرا گذاشته می شوند. ارزیابی نیز با توجه به معیارهای سنجش عملکرد در خصوص منابع سازمانی، نیازمندیهای سهامداران، مشتریان و … صورت می گیرد. شکل(۲-۱) عناصر عملکرد را به طور روشن تر نشان میدهد.
اهداف و استانداردهای سازمانی
ارزیابی عملکرد
مستندات