منابع و مآخذ ۸۵
ضمائم ۹۰
چکیده انگلیسی ۱۰۱
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول۲- ۱:تحقیقات داخلی ۵۴
جدول۲- ۲:تحقیقات خارجی ۵۵
جدول۲- ۳:گردشگران ورودی به استان زنجان(۱۳۹۰-۱۳۸۵) ۵۶
جدول۲- ۴: هتل های استان زنجان ۵۷
جدول۲- ۵:مهمانپذیر های استان زنجان ۵۷
جدول۲- ۶: قیمت اتاق ها در هتل بزرگ زنجان د ر سال ۱۳۹۱ ۵۹
جدول۳- ۱:جدول سوالات مرتبط با هر فرضیه ۶۳
جدول۳- ۲: مقداری آلفای کرونباخ برای هر فرضیه ۶۴
جدول ۴- ۱- توزیع فراوانی و درصد فراوانی حجم نمونه برحسب وضعیت مکان ۶۷
جدول ۴- ۲- توزیع فراوانی و درصد فراوانی حجم نمونه بر حسب شهر مکان ۶۸
جدول ۴- ۳- توزیع فراوانی و در صد پاسخ های نمونه آماری بر حسب تحصیلات ۶۹
جدول ۴- ۴- توزیع فراوانی و در صد پاسخهای نمونه آماری بر حسب وضعیت تاهل ۷۰
جدول ۴- ۵- خلاصه مدل ۷۱
جدول ۴- ۶ ANOVA 71
جدول ۴- ۷- مدل رگرسیونی ۷۱
جدول ۴- ۸- خلاصه مدل ۷۲
جدول ۴- ۹- ANOVA 72
جدول ۴- ۱۰ مدل رگرسیونی ۷۳
جدول ۴- ۱۱ خلاصه مدل ۷۴
جدول ۴- ۱۲- ANOVA 74
جدول ۴- ۱۳- مدل رگرسیونی ۷۴
جدول ۴- ۱۴- خلاصه مدل ۷۵
جدول ۴- ۱۵- ANOVA 75
جدول ۴- ۱۶- مدل رگرسیونی ۷۵
جدول ۴- ۱۷- خلاصه مدل ۷۶
جدول ۴- ۱۸- ANOVA 76
جدول ۴- ۱۹- مدل رگرسیونی ۷۶
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۲- ۱: «مدل قیمت گذاری خدمات در صنعت گردشگری (لس لومسدن ،۱۹۹۷، بازاریابی گردشگری ،ترجمه گوهریان ، ۱۳۸۰)» ۵۳
تصویر درباره گردشگری
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴- ۱- نمودار ستونی برای وضعیت مکان ۶۷
نمودار ۴- ۲- نمودار ستونی برای شهر مکان نمونه مورد مطالعه ۶۸
نمودار ۴- ۳- نمودار ستونی برای درجه مکان نمونه آماری مورد مطالعه ۶۹
نمودار ۴- ۴- نمودار ستونی برحسب وضعیت تاهل ۷۰
چکیده
هزاره جدید در دنیای کسب و کار را می توان ، عصر رقابت یا به عبارت بهتر عصر جنگ های متمدنانه نامید. برخی از پژوهشگران بازاریابی معتقدند که در بین صنایع خدماتی ، گردشگری یکی از بخش هایی است که رشد سریعی داشته است . گردشگری را می توان به زیر بخش های مختلفی تقسیم بندی کرد . یکی از این بخش ها، بخش تسهیلات اقامتی است . با مستثنا کردن بازدیدکنندگان یک روزه ، سایر گردشگران ناچار اقامت شبانه در مقصد خواهند داشت . از این رو اقامت یکی از اجزای اصلی سفر و گردشگری است.و قیمت گذاری در این صنعت یکی از عناصر تاثیر گذار بر روند توسعه گردشگری محسوب می گردد .
در این پژوهش از روش های قیمت گذاری در خدمات گردشگری که برگرفته از مدل لس لومسدن[۱] استفاده شده است .در ابتدا به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، ۲۴ پرسشنامه به تعداد ۲۴ سوال تهیه شد. سوالات برای ارزیابی و بررسی روش های قیمت گذاری بر اساس چهار فرضیه پژوهش (قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابت، مناقصه و بازارگرا) با بهره گرفتن از رگرسیون تک متغیره و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش :پژوهش حاضر ازنوع پیمایشی و کاربردی است. این پژوهش به صورت مقطعی بوده که در سال ۱۳۹۱دراستان زنجان صورت گرفته است. جامعه آماری نیزمراکز اقامتی استان زنجان ( هتل ها ومهمانپذیرها ) صورت گرفت .
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد که چهار فرضیه پژوهش (روش های قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابتی،مناقصه و بازارگرا) مورد تایید قرار گرفته و تاثیر مستقیم بر روش های قیمت گذاری مراکز اقامتی استان زنجان دارند. که با توجه به مدل رگرسیون ارائه شده، مشاهده می شود با افزایش هر یک از متغیر های قیمت گذاری مناقصه وهزینه مقدار متغیر روش های قیمت گذاری نیز تغییر می کند که مثبت بودن ضرایب این متغیر ها در مدل ،گویای تاثیر مثبت قیمت گذاری مناقصه وهزینه بر روش های قیمت گذاری است .
واژگان کلیدی : گردشگری[۲] ، بازاریابی گردشگری[۳] ،خدمات گردشگری[۴] ، روش های قیمت گذاری[۵] ، هتل بزرگ زنجان
فصل اول
طرح و کلیات تحقیق
۱-۲) بیان مسئله
۱-۳)اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴)اهداف تحقیق
۱-۵)سوالات تحقیق
۱-۶) فرضیه های تحقیق
۱-۷) روش تحقیق
۱-۸) قلمروتحقیق
۱-۹)تعاریف واژگان
۱-۹-۱)تعاریف مفهومی واژگان
۱-۹-۲)تعاریف عملیاتی واژگان
۱-۱)مقدمه
پدیده گردشگری تقریبا در اکثر جوامع دنیا مورد توجه مردم و مسئولین آن جامعه می باشد . که برای آن برنامه های زیادی را تدوین و اجرا می کنند چون که می توانند یکی از منابع مهم درآمدی و ایجاد اشتغال برای آنها باشد . برای جذب هر چه بیشتر گردشگر چه داخلی و چه خارجی نیاز به بازاریابی آن می باشد . با توجه به این که بازاریابی دارای وظایف و آمیخته های گوناگونی است . در این تحقیق با توجه به محدودیت ها آمیخته قیمت مورد بررسی قرارگرفته و از میان عناصر آن عمدتا سعی شده است ، استراتژیها و روش های قیمت گذاری مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد .
مساله اقامت در مقصد های گردشگری نیز دارای اهمیت است که این امر در تعریف گردشگر نیز وارد شده است . به گونه ای که گردشگر را کسی می دانند که حداقل یک شب در خارج از محیط معمول خود “اقامت” داشته باشد و …(سازمان جهانی جهانگردی[۶] ،۲۰۰۹). اهمیت این موضوع از آنجا فزونی خواهد گرفت که بدانیم مقاصد گردشگری موفق، مقاصدی هستند که توانایی آن را دارند که گردشگران بیشتری را با طول اقامت شبانه ی بیشتر پذیرا باشند.
همه ی گردشگران به اقامت های شبانه در مقاصد گردشگری نیاز دارند . از این رو اقامت یکی از پنج بخش اصلی محصول گردشگری است. اشکال مختلف اقامت ، و هزینه های مراکز گردشگری و اقامتی تاثیرات گسترده ای در انتخاب و رفتار گردشگران و درنهایت نوع خریدمحصول آنان دارد(میدلتون[۷] ،۲۰۰۱: ۳۸۶). در این راستا قیمت گذاری خدمات ارائه شده توسط مراکز گردشگری جهت جذب گردشگران و ارائه خدمات قابل توجه تمامی ذینفعان آن است .
بر این اساس در این پژوهش سعی شده است بهترین روش قیمت گذاری با مقایسه چهار روش قیمت گذاری (قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابتی ، مناقصه و روش قیمت گذاری بازارگرا )برای بهبود وضعیت درآمدی در مراکز اقامتی تعیین و مورد استفاده قرار بگیرد.
۱-۲) بیان مسئله
گردشگری فعالیتی گسترده با ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی می باشد. گستردگی این فعالیت به اندازه ای است که توسعه آن بدون مشارکت یکپارچه و جمعی امکان پذیر نمی باشد.در دنیای امروز نباید اهمیت گردشگری را نادیده گرفت، بسیاری اهمیت گردشگری را صرفاً در ایجاد درآمد و فرصت های شغلی می دانند و در حالی که اهمیت و گسترش گردشگری به اینها محدود نمی شود که در صورت برنامه ریزی و توسعه برنامه ریزی شده، گردشگری قادر است به بهبود شاخص های عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی، رفاه عمومی، تعادل و توازن منطقه ای منجر گردد(معصومی،۱۳۸۷: ۵۶).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی