پاسخگویی
علاقه مندی به فراهم ساختن خدمت مناسب و در کل کمک به مشتریان، احساس مسئولیت کردن (ریاحی و الوانی، ۱۳۸۲: ۴۳)
استفاده از نظرات ارباب رجوع، تمایل به حل سریع مشکلات ارباب رجوع (عالی، ۱۳۸۱: ۷۰)
خدمات پشتیبانی
فرآیندی است که بطور غیرمستقیم و با تأمین منابع مورد نیاز فرآیندهای اصلی در جهت تأمین نیازها و انتظارات مشتری های نهایی عمل می کند.
رابط کاربر
رابط کاربر نقش اصلی تعامل بین کاربر با نظام رایانه ای را برعهده دارد و از اهمیت فراوانی در فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات بر خورداراست (عباس پور، ۱۳۸۵).
رابط کاربر محیطی در نظام های رایانه ای اعم از سایت ها، پایگاه ها، نرم افزارها و مانند آنها که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد می کند، یعنی انتقال اطلاعات از کاربر به نظام و بالعکس (یوو[۲۳]، ۲۰۰۲).
انعطاف پذیری
یعنی نرمافزار با توجه به سطح مهارت، ویژگی ها و نیازها، راه های مناسبی را برای رسیدن پاسخ در اختیار می گذارد.
سرعت
تنظیم فرایند ارائه خدمات جهت حذف اقدامات اضافی و تکراری
تحویل به موقع کالا یا خدمت (ریاحی و الوانی، ۱۳۸۲: ۴۱)
دقت
درستی و صحت در خدمات ارئه شده
تلاش مدیریت در جهت کاهش خطا ها(ریاحی، ۱۳۸۲: ۶۸)
تدابیر کنترلی و پیشگیرانه برای جلوگیری از اشتباهات و مراجعات مکرر(خاکی، ۱۳۷۹: ۲)
سادگی[۲۴]
سادگی عبارت است از درجۀ توافقی که افراد مختلف در روشن بودن معانی مفهوم دارند.
کیفیت
کیفیت عبارت است از مجموعه جنبه ها و ویژگی های یک فرآورده یا خدمت که عامل تعیین کننده ای برای پاسخگویی به نیازهای تصریحی و تلویحی از پیش تعیین شده به شمار می رود. این مجموعه، عواملی مانند ایمنی، نحوه کار، قابلیت اتکا، به موقع بودن، ارزشمندی و کارایی یک فرآورده یا خدمت و همچنین فعالیت های مربوط به تولید آن را در برمی گیرد (زمردیان، ۱۳۷۳: ۴۰).
فصل دوم: ادبیات پژوهش
-
- بخش اول: مبانی نظری متغیرها (سیستم جامع یکنواخت کالا، فرایند تهیه و تدارک کالا، رضایتمندی کاربران)
-
- بخش دوم: پیشینه تحقیق
-
- چارچوب نظری تحقیق
-
- مدل مفهومی تحقیق
نمای کلی سیستم جامع یکنواخت کالا
این سیستم که در مقایسه با نرم افزارهای فنی و بازرگانی بین المللی به عنوان یکی از پیچیده ترین سیستم ها محسوب میگردد، تماما توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی در صنعت نفت طراحی، ساخت و پیاده سازی شده است.
مشخصات کلی و زیرسیستم های این سیستم به قرار زیر میباشد:
-
- تعداد زیرسیستم های طراحی شده: ۲۰ زیر سیستم اصلی
-
- تعداد برنامه های نوشته شده: متجاوز از ۳۵۰۰ برنامه به زبان نسل چهارم
-
- سکوی سخت افزاری آی بی ام مین فریم[۲۵] و قابل اجرا روی سایر ردهها و مارک های رایانه اعم از مینی و ریز رایانه
-
- سکوی نرم افزاری: AD/Advantage
-
- پیاده شده در انبارها: متجاوز از ۱۲۰ انبار در سراسر کشور
-
- تعداد اقلام تحت پوشش (درحال حاضر): ۱۸۰۰۰۰۰ قلم
-
- تعداد ترمینال[۲۶]ها و PC[27] های کاربران: متجاوز از ۷۰۰ عدد
-
- ارزش سیستم درصورتی که ازخارج خریداری میشد: چند ده میلیون دلار
-
- هزینه ساخت سیستم توسط کارشناسان داخلی: چند ده میلیون تومان
-
- تعداد کارشناسان صنعت نفت درگیر در تجزیه و تحلیل طراحی، ساخت و پیاده سازی: ۳۵ نفر
-
- پیاده سازی توسط متخصصین صنعت نفت[۲۸].
لازم به توضیح است که بخش بعدی این فصل، قسمتی از شماره دویست و ششم نشریه مشعل[۲۹] از انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با عنوان “برقراری سیستم رایانهای یکنواخت تدارکات و امور کالای صنعت نفت (یک گام بلند در راه روزآمدسازی)” است.