جدول ۲-۴۲ – درصد و فراوانی تجربه مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی ۱۷۷
جدول ۲-۴۳- درصد و فراوانی عامل بزهکاری از دید خود فرد ۱۷۸
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره ۲-۱ : درصد مردان و زنان در بین محکومین دادگستری شهرستان آمل در سال ۱۳۹۱
۱۲۲
نمودار شماره ۲-۲ : درصد مردان و زنان در بین مرتکبی ن جرایم علیه اشخاص در سال
۱۳۹۱ ۱۲۳
نمودار شماره ۲-۳ : درصد مردان و زنان در بین مرتکبین جرایم علیه اموال در سال ۱۳۹۱
۱۲۴
نمودار شماره ۲-۴ : درصد مردان و زنان در بین مرتکبین جرایم منافی عفت در سال ۱۳۹۱ ۱۲۵
نمودار شماره ۲-۵ : درصد مردان و زنان در بین مرتکبین جرایم علیه آسایش عمومی سال ۱۳۹۱
۱۲۶
نمودار شماره ۲-۶ : درصد گروه های مختلف سنی در بین محکومین دادگستری شهرستان آمل در سال ۱۳۹۱ ۱۲۷
نمودار شماره ۲-۷ : درصد گروه های مختلف سنی در بین مرتکبین جرایم علیه اشخاص در سال ۱۳۹۱
۱۲۸
نمودار شماره ۲-۸ : درصد گروه های مختلف سنی در بین مرتکبین جرایم علیه اموال در سال ۱۳۹۱
۱۲۹
نمودار شماره ۲-۹ : درصد گروه های مختلف سنی در بین مرتکبین جرایم منافی عفت در سال ۱۳۹۱
۱۳۰
نمودار شماره ۲-۱۰ : درصد گروه های مختلف سنی در بین مرتکبین جرایم علیه آسایش عمومی در سال ۱۳۹۱ ۱۳۱
نمودار شماره ۲-۱۱ : درصد باسوادی در بین محکومین دادگستری شهرستان آمل در سال ۱۳۹۱
۱۳۲
نمودار شماره ۲-۱۲ : درصد باسوادی در بین مرتکبین جرایم علیه اشخاص در سال ۱۳۹۱ ۱۳۳
نمودار شماره ۲-۱۳ : درصد باسوادی در بین مرتکبین جرایم علیه اموال در سال ۱۳۹۱ ۱۳۴
نمودار شماره ۲-۱۴ : درصد باسوادی در بین مرتکبین جرایم منافی عفت در سال ۱۳۹۱ ۱۳۵
نمودار شماره ۲-۱۵ : درصد باسوادی در بین مرتکبین جرایم علیه آسایش عمومی در سال ۱۳۹۱
۱۳۶
نمودار شماره ۲-۱۶ : درصد مهاجرین، مسافرین، بومیان در بین محکومین دادگستری شهرستان آمل
در سال ۱۳۹۱ ۱۳۷
نمودار شماره ۲-۱۷ : درصد مهاجرین ، مسافرین، بومیان در بین مرتکبین جرایم علیه اشخاص در سال ۱۳۹۱ ۱۳۸
نمودار شماره ۲-۱۸ : درصد مهاجرین ، مسافرین، بومیان در بین مرتکبین جرایم علیه اموال در سال ۱۳۹۱ ۱۳۹
نمودار شماره ۲-۱۹ : درصد مهاجرین ، مسافرین، بومیان در بین مرتکبین جرایم منافی عفت در سال ۱۳۹۱ ۱۴۰
نمودار شماره ۲-۲۰ : درصد مهاجرین ، مسافرین، بومیان در بین مرتکبین جرایم علیه آسایش عمومی
در سال ۱۳۹۱ ۱۴۱
نمودار شماره ۲-۲۱ : وضعیت شغلی محکومین دادگستری شهرستان آمل در سال ۱۳۹۱ ۱۴۲
نمودار شماره ۲-۲۲ : وضعیت شغلی مرتکبین جرایم علیه اشخاص در سال ۱۳۹۱ ۱۴۳
نمودار شماره ۲-۲۳ : وضعیت شغلی مرتکبین جرایم علیه اموال در سال ۱۳۹۱ ۱۴۴
نمودار شماره ۲-۲۴ : وضعیت شغلی مرتکبین جرایم منافی عفت در سال ۱۳۹۱ ۱۴۵
نمودار شماره ۲-۲۵ : وضعیت شغلی مرتکبین جرایم علیه آسایش عمومی در سال ۱۳۹۱ ۱۴۶
نمودار شماره ۲-۲۶ : نوع جرم ارتکابی ۱۶۳
نمودار شماره ۲-۲۷ : جنس ۱۶۴
نمودار شماره ۲-۲۸: سن ۱۶۵
نمودار شماره ۲-۲۹ : ملیت ۱۶۶
نمودار شماره ۲-۳۰: وضعیت اقامت ۱۶۷
نمودار شماره ۲-۳۱: میزان تقید به مذهب ۱۶۸
نمودار شماره ۲-۳۲: سطح تحصیلات ۱۶۹
نمودار شماره ۲-۳۳ : شغل ۱۷۰
نمودار شماره ۲-۳۴ : میزان درآمد روزانه ۱۷۱
نمودار شماره ۲-۳۵ : رضایت از درآمد ۱۷۲
نمودار شماره ۲-۳۶ : تأهل یا تجرد ۱۷۳
نمودار شماره ۲-۳۷ : وضعیت مسکن ۱۷۴
نمودار شماره ۲-۳۸ : سابقه محکومیت کیفری ۱۷۵
پایان نامه حقوق
نمودار شماره ۲-۳۹ : عادلانه بودن محکومیت از دید خود فرد ۱۷۶
نمودار شماره ۲-۴۰ : تجربه مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی ۱۷۷
نمودار شماره ۲-۴۱ : عامل بزهکاری از دید خود فرد ۱۷۸
چکیده
سیر جرایم در جامعه روند پرشتابی به خود گرفته است و انجام اقداماتی برای پیشگیری در این زمینه را اجتنابناپذیر مینماید نخستین گام در این ارتباط شناخت شرایط موجود است. هدف از این بررسی همانگونه که از عنوان انتخابیاش پیداست علت شناسی جرایم خشونت آمیز در جمعیت زندانیان شهرستان آمل میباشد که بر اساس روش میدانی و توصیفی اکتشافی خواهد بود. علل ارتکاب جرایم خشونت آمیز به شرایطی اطلاق میگردد که فرد در آن رشد و نمو یافته، مشاهده کرده، آموخته و به طور کلی مسیری را پیموده که سرانجام این راه به زندان، تحت عنوان یک مجرم و عناوین مجرمانهای با اوصاف خشونت آمیز ختم شده است. شرایطی از قبیل معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… بر مبنای نظریه برکویتس که معتقد به یادگیری مشاهدهای خشونت و پرخاشگری در دوران کودکی و نوجوانی است و همچنین یادگیری مشاهدهای بندورا طرح مقاله و ساخت آزمون طراحی گردید. جامعهی پژوهشی این بررسی شامل کلیهی مجرمین با اوصاف خشونت آمیز در زندان شهرستان آمنل در سال ۱۳۹۱ میباشد که نمونه گیری تصادفی ۸۰ نفر از آنها انتخاب و آزمون همبستگی در مورد آنها اجرا و پروندهی محکومینی و مددکاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. فرضیهی اصلی پژوهش معناداری میان وجود عوامل فردی و اجتماعی در وقوع جرایم خشونت آمیز را تأیید کرده است. و نیز رابطه معناداری میان کاهش سطح سواد مجرمان و گسترش سطح خشونت در جرایم ارتکابیشان مشاهده شد. به دلیل شرایط خاص اجتماعی و اهمیت دهی والدین به موقعیت دختران بخش اعظم نمونه ها مرد بودهاند. ضریب پایانی پرسشنامهی محقق ساخته و درصد نمرات سؤالات مورد بررسی در میان آزمودنیها بالاتر از سطح میانه (۶۰%) بوده است در پایان نیز چندین پیشنهاد از جمله ایجاد یک ساختار مددکاری گسترده با اهرمهای قدرتمند قانونی – قضایی ارائه گردید.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
واژه های کلیدی : خشونت، جرایم، علل ارتکاب، نظم اجتماعی ، مجازات
مقدمه
چنانچه میزان ابتلاء جوامع بشری به یک موضوع خاص را یکی از معیارهای اهمیت آن موضوع بدانیم به جرأت میتوان ادعا کرد که پرخاشگری و خشونت از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است که انسانها از گذشته های دور تاکنون به صورت گستردهای با آن سرو کار داشته و دارند. نگاهی گذرا به آمار خیره کننده و روز افزون جنایات و درگیریهایی که در جوامع انسانی به وقوع میپیوندد – که بخش عمدهای از آنها ناشی از رفتارهای پرخاشگرانه است- مؤید این ادعا است.
به جاست در این جا گفتار یکی از نویسندگان (مونتاگو، ۱۹۷۶) را ذکر نماییم که میگوید: «اغلب معتقدند که پرخاشگری انگیزهای است که باید درباره آن بیشتر بدانیم؛ ما به یکدیگر حمله میکنیم، آسیب میرسانیم، و گاهی هم دیگر را میکشیم، در واقع ما با دشنام دادن یا کوشش در جهت بیآبرو کردن دیگران به صورت کلامی پرخاشگری میکنیم..»
به موازات پیشرفت صنایع و علوم و متحول شدن زندگی بشری، روابط انسانی نیز نسبت به قبل پیچیدهتر شده است. در این راستا، مشکلات و معضلات روحی و روانی فراوانی در جوامع انسانی به وقوع پیوسته که این امر ضرورت بررسی گسترده و دقیق موضوعات روان شناختی نظیر پرخاشگری را ایجاب نموده است. به طوری که امروزه پرداختن به موضوع پرخاشگری منحصر به کتب روانشناسی نیست بلکه در دیگر حوزه های علمی هم چون روان پزشکی، آسیب شناسی روانی، روان شناسی اجتماعی و حتی جرم شناسی که یکی از شاخه های حقوق کیفری است، از جهات متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.
خشونت و پرخاشگری به یکی از مسایل اجتماعی مهم و در خور توجه جوامع تبدیل شده است. افراد و گروه های زیادی به دلایل و بهانههای گوناگون با درگیر شدن در فرایندهای خشونت آمیز آسیبهای فراوانی را به خود و سایرین وارد میکنند. در بسیاری از درگیریهای خشونت آمیز، لاجرم نیروی انتظامی مداخله میکنند و خشونت و درگیری وارد مرحله متفاوتی میشود.
مواردی نیز به دنبال مداخله پلیس و خاتمه درگیریها، پدیده خشونت جمعی در زمانها و مکانهای دیگری و گاه در ابعادی بسیار گستردهتر بروز میکند که نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بیطرف و یا عابران و غیره است. از این رو، شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان شناسی اجتماعی و جامعه شناختی، به منظور دستیابی به راهکارهای اصولی برای پیشگیری و نیز کنترل آن از دغدغه های اساسی جوامع دموکراتیک است.
عوامل متعددی میتوانند در شکل گیری رفتارهای مختلف جوانانم که صورت خشونت به خود میگیرند مؤثر و نقش آفرین باشند. شناخت علمی این عوامل به منظور رسیدن به یک درک جامع از ماهیت این مسأله بسیار مهم است. همچنین، ضروری است عواملی که میتوانند بستری مناسب برای مراقبت و حمایت از جوانان در جهت احتزاز از خشونت فراهم آورند به خوبی شناسایی شوند.
تحقیقات زیادی حاکی از آنست که وجود یک عامل ریسک (Risk factor) در یک فرد به تنهایی نمیتواند موجب بروز رفتار ضد اجتماعی و خشونت بار بشود.عوامل متعددی لزوماً باید با هم ادغام شوند تا دریک دوره زمانی مربوط به رشد فرد و تحول به دوره بلوغ و بزرگسالی رفتار وی را شکل ویژهای بخشند. عوامل ریسک به عواملی اطلاق میشوند که شواهد قوی برای ارتباط علمی آنها با یک مسأله یا پدیده خاص عواملی چون : بیکاری و فقدان درآمد کافی برای زندگی، به ویژه برای تأمین امکانات ورزشی، تفریحی و گذران سالم اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان که نیاز مبرم و انکارپذیری برای آن به مانند نیاز گیاه به آب ، دارند. و یا شرایطی چون غربتی بودن، طرد شدگی، اخراج از مدرسه و یا اجبار درترک تحصیل، احساس بیعدالتی، بیقدرتی اجتماعی نبود خانواده حمایتگر و قابل اتکا، احساس محرومیت / ناکامی در برآورده شدن خواسته ها و آمال کوچک و بزرگ و عواملی نظیر اینها میتوانند فرد را در مسیر حوادث و شرایط نامطلوب وخطرآفرین قرار دهند. به ویژه اگر الگوهای یادگیری اجتماعی و گروه های نقشآفرین مناسبی در اختیار نباشد، احتمال الگوپذیری و مدل سازی منفی و ناسالم برای جوان فراهمتر میشود و زمینه مناسبی برای رفتارهای نابهنجار و ضداجتماعی فراهم میگردد.
عوامل حمایت کننده، از طرف دیگر ، عواملی هستند که بالقوه احتمال درگیر شدن در رفتار خطرآفرین را کم میکنند. این عوامل میتوانند در سطح و ابعاد خطری که یک فرد آن را تجربه میکند تأثیرگذار باشند و یا میتوانند در سطح و ابعاد خطری که یک فرد آن را تجربه میکند تأثیر داشته باشند و یا میتوانند رابطه بین ریسک و بازده یک رفتار را تعدیل کنند، وجود دارد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.